2005
 

29 december : In de sneeuw en kou is een groep vrijwilligers gemobiliseerd om rails te leggen op de nieuwe brug. Het gereedschap wordt op de platte wagen geladen. De ART 300 duwt het geheel. Aangekomen bij de spoorwegonderdoorgang, blijkt dat wij de sporen moeten schoonmaken door het vuil dat het weer met zich meebrengt. Het plaatsen van de rails kan beginnen. De eerste sectie is gelegd, aan de zijde van Lobbes. De rails op de brug zijn gelegd.

18 december : De renovatie van de Eugies wordt voortgezet. Het laagspanningsdeel is bijna klaar, de verwarming werkt en de neonverlichting is een heel eind. Deze zondag maakt de wagen een rit door de sneeuw, wat mooie foto’s oplevert. De 10284 voor de werkplaats en op de wisselplaats voor het museum.

23 november : Doordat een hardnekkige kortsluiting in één van de stuurstanden is opgespoord en een onderbreker in de andere stuurstand is gerepareerd, kan de Eugies zijn koplampen weer gebruiken en zijn richtingaanwijzers.

07 november : 20 jaar na spagaat te hebben gemaakt tijdens een excursie georganiseerd door de NMVB, rijdt de Eugies 10284 weer. Natuurlijk moet er nog het een en ander aan gebeuren maar hiermee staat weer een karakteristiek voertuig op de rails. Bij het kerkhof en bij het tijdelijke eindpunt van de lijn.
De groep restaurateurs poseert voor het motorrijtuig.

30 oktober : Museum open + ritten voor een gezelschap oude auto bezitters. Het wissel te Ville Basse werkt weer. De Eugies 10284 krijgt zijn panto weer. De wagen moet nog boven de put om de technische staat te verifiëren. Als alles goed gaat kan hij binnenkort rijden. De put is helemaal schoongemaakt en een paar uitstekende stalen delen zijn verwijderd.

23 oktober : Het werk aan de nieuwe brug vordert. De werktrein, samengesteld uit de ART300, een platte- en een gesloten wagen gaan mee naar het eind van het spoor. 140 lasplaten worden geplaatst op één dag door een motiveerde groep van 9 man. Gaten boren, smeren, kraagschroeven op hun plaats zetten en vastschroeven. Kijk eens, er hoeven alleen nog maar rails gelegd te worden.

16 Oktober : Het seizoen loopt ten einde, maar we moeten al weer denken aan het volgende seizoen. Een flinke groep werkers is naar Ville Basse gegaan on armaturen van een boveleidingmast te verwisselen en om het wissel gangbaar te maken. Onderwijl zijn anderen bezig onderdelen te sorteren in de werkplaats en één moedige medewerker krabt en schuurt aan het interieur van de ‘’N’’.

13-14-15 augustus : Ondanks slechte weersvoorspellingen is het festival geslaagd. Het rijtuig type N werd op het voorterrein tentoongesteld. De PCC was ook buiten. De AR86 zit vol. Terwijl tramenthousiasten elkaar ontmoeten in het museum, beklimt de ART300 al rokend de Avenue de la Couture. Hier daalt een goederentrein af naar Ville-Basse. De ART300 in de stad. De goederentrein aan het eindpunt. Het rijdend personeel poseert in uniform voor de N en bedankt u voor uw bezoek.

02 juli : De nieuwe brug ligt op z’n plaats. Aan het begin van de avond staat de kraan klaar om zijn werk te doen. De brug verheft zich boven de velden. Hij ligt bijna op z'n plaats, afregelen kan beginnen. Laatste centimeter voor de definitieve plaatsing.

15 mei : Ter gelegenheid van St Roch, heeft de stad Thuin mensen uit de omgeving en uit de politiek uitgenodigd. Het museum dient als receptieuimte. Na de toespraak van de burgemeester van Thuin en het heffen van het glas, maakt de Standaard een bijzondere nachtrit.

16 april : Vanwege langer uitlopend werk dan voorzien, komen een paar actieve leden ‘s avonds bijeen in het museum. Bij die gelegenheid kun je zien dat ons museum ’s nachts even mooi is. De HL303, de 9073 en de ingang. Het wandelpad in het midden.
 

19 mars :Het uitpakken van de laatst angekomen aanwinst, de Manage. De AR86 rangeert ermee. Het uitpakken begint. Op het achterterrein.

De oude brug over de Sambre is 's nachts gedemonteerd. De oude brug. De hijskranen. De brug is door de hijskraan van zijn plaats gehaald.