2007
 

13-14, 20-21, 27-28 oktober : Bijzondere ritten met de types N en SE op het semi-metro net van Charleroi. Zie onze speciale pagina.

26 augustus : Na 7 jaar wachten en verscheidene avonturen kon SE 9974 weer onder spanning gezet worden.  Het motorrijtuig gedraagt zich goed, zowel v.w.b. de 600 V als de 24 V installatie. Alléén de luchtinstallatie behoeft nog enige aandacht. Wat nog moet gebeuren is o.a. het interieur schilderwerk en de montage van de filmrol ophanging. Nog voldoende werk in het vooruitzicht.

15 augustus : Met als thema "Groep Leuven" dankzij de herstelling van Type N, en het plaatsen van tijdelijke toepasselijke koersrollen, is het festival een succes geworden. De vijf elektrische motorrijtuigen (PCC, Standard, Eugie, Type N en 9073) en het tramstel met de spoorauto 86 hebben bijna 700 passagiers vervoerd gedurende de 3 dagen.

 De ster was zonder twijfel de type N, die talloze keren gefotografeerd werd. 1 - 2 - 3 - 4 - 5

8 augustus : De type N staat kort na herstelling buiten. Op deze foto is de tijdelijke pantograaf reeds gemonteerd, maar er zit ook nog een trolleystang op. Gedurende het festival en nog enkele ritten daarna zal het met pantograaf en onder het nummer 10490 rijden, precies zoals dat in de Groep Leuven gebruikelijk was.

14 juli : De SE 9974 wordt ook weer creme.

6 mei : Hij rijdt! De 9924 heeft op eigen kracht gereden op het plein voor de werkplaats. Alle bekabeling voor 600 V en 24 V is aangesloten en werkt. Onze meubelmakers hebben hier lang op gewacht om het hourwerk af te maken.

De type N wordt weer creme. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat de wagen vóór de zomer klaar is.

21 april : De restauratie van de 9924 gaat langzaam maar zeker verder. De elektrische bekabeling is aangelegd, zodat dit rijtuig de volgende keer onder spanning zal kunnen staan.

7 april : Spoorwerken een beetje voor de "Pont du Nord". 30 dwarsliggers zijn vervangen en ondergestopt.

1 april : De pantograaf voor het rijtuig type N is geschilderd. Deze heeft nu een sprekende groene kleur.

16 maart : Rijtuig type N wordt geschilderd. Na een laag grijze primer voor non-ferrometaal, is er een wit vulmiddel op gespoten. Er is nog veel werk aan te doen, maar we naderen toch het moment dat de toplaag erop zit.

Wat betreft de 'Manage', die werd voorzien van zijn pneumatisch remsysteem en rijweerstanden. De proefritten zijn geslaagd.

25 februari : Het herstel van de 9924 vordert. Deze zondag zijn de ontbrekende carosserie-platen gemonteerd. De volgende stap zal zijn het plaatsen van houten profielbalken en andere onderdelen in het interieur.
 

03 februari : 4 voertuigen tegelijk in de werkplaats. een record !
- 9974 : opnieuw bekabelen van de kachels
- 9385 : reparatie van de vloer van de cabine
- 10480 : schuren van de carosserie als voorbereiding van plamuren
- 9924 : kabelgoot maken voor de 600V kabel

en bovendien : isolatoren plaatsen om op termijn spoor 5 van bovenleiding te kunnen voorzien.
 

07 januari : Wij hebben behoorlijk wat werk gehad aan de magnetische remmen van het type N rijtuig. Ze zijn in theorie in hoogte verstelbaar, maar dat mechanisme is gedurende 30 jaar niet gebruikt en zat dus vast. Er zijn vele uren werk gaan zitten in het demonteren en monteren van alle onderdelen. Op 7 januari vond een succesvolle proefrit plaats. Weer een kleine taak volbracht.

De ASVi wenst alle bezoekers van de site prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar !