2008
 

26 oktober: Het rijseizoen is voorbij. Ter gelegenheid hiervan werd er een nachtelijke rit georganiseerd. Zie onze speciale fotopgina.

6 oktober: Terwijl de spoorwerken voortgang vinden, gaat ook het restaureren door met de dakbescherming van rijtuig A 18328.

13-14 september: De dagen van het erfgoed. Een groot deel van het dienstvaardige materieel was op de baan. Het rijtuig Type N reed een pendeldienst tussen het museum en de werkplaats. De Eugies en de 9924 reden naar Thuin Ville Basse.

2 september: De deelnemers van het 58e Morop-congres hebben een bezoek gebracht aan het museum. Na aankomst met de reguliere trein hebben ze de lijn afgereden, in het museum een buffet genuttigd en zijn ze vervolgens met extra bussen naar het Bois du Caziers en de werkplaats van de SNCB in Charleroi Sud Quai gereden.

Zie het fotoalbum van het congres.

15-16-17 augustus : Het festival heeft plaatsgevonden. Zie hiervoor onze speciale pagina

10 augustus: De ASVi heeft deze zondag bezoek gehad van gasten van niveau in de vorm van de finalisten van de "Miss Henegouwen"-verkiezing. De dames hebben met belangstelling het Centre de Découverte bezocht en zijn daarna ingestapt voor een rit naar Lobbes en Thuin-laag.

27 juli: Vervolg van de brand van café "Au Marcheur".
Dankzij de medewerking van de betrokken partijen zijn afgelopen week de 2 puntgevels van het gebouw verwijderd. Deze puntgevels waren aangetast door de brand en doordat het dak is ingestort. Hierdoor konden vanaf deze zondag de trams weer veilig passeren.

21 juli : Een ernstige brand heeft het gebouw geteisterd waar het cafe "Au Marcheur" gevestigd was, aan de Rue t'Serstevens. De schade aan het gebouw is enorm.
De bovenleiding is bevestigd aan de gevel van dat gebouw, maar lijkt niet beschadigd te zijn.
Tramritten naar Ville Basse zijn voorlopig beperkt tot Place du Moustier.

23 juni : Humor. Het gebeurt nogal eens op dagen dat er gereden wordt, dat rond 12 uur bij een aantal actieve leden plotseling een sterke zin in frites opkomt. Logisch dus, dat ze daartoe stipt om 12.07 u. de "Frites Expres" nemen naar Ville Basse. Zie de gezochte bestemming op het richtingbord!

23 juin : Na 5 jaar afwezigheid is de tram terug langs de hoofdweg no. 559. Er ligt nog veel werk voor ons, maar de railbouw-ploeg is gemotiveerd.

Aan de andere zijde maakt de ploeg die het materieel behandelt, ook vorderingen. Het werk aan de 9924 en de gesloten wagen verloopt voorspoedig. Binnenkort zijn er dus weer 2 voertuigen méér te bewonderen voor onze bezoekers.

15 juni : Eerste rit met de 19405, geslepen door spoorauto 86. Deze diende om de luchtrem tussen deze twee voertuigen uit te testen. Op dezelfde dag werd een groep oldtimerauto's in het museum ontvangen. Voor de gelegenheid  werd een stel gevormd door 'Eugies'-motorrijtuig 10284, standaard-bijwagen 19405 en type 'Brabant'-bijwagen 19220.

25 mei : Spoorauto AR 86 aan 'Entreville'.Dit is spijtig genoeg nog niet het eindpunt voor reizigers, maar we werken er hard aan...

27 april : Motorrijtuig 9924 is elektrisch en mechanisch in orde. De proefritten zijn succesvol verlopen. Rest nog het houtwerk in het interieur, dat voor de zomer klaar moet zijn.
 

12 april : Ongetwijfeld de laatste bijzondere rit voor enige tijd, want de SE 9974 zal binnenkort naar Thuin worden overgebracht. Tijdens deze rit heeft zelfs aanhangrijtuig Sm gereden tussen Anderlues Dépot en Anderlues Monument.
 

24 maart : Opening van het rijseizoen in de sneeuw. Een bijzondere gebeurtenis.

27 februari : De bocht waar de welbekende spoorspatting heeft plaatsgevonden, wordt gerenoveerd. Als het spoor gelegd is, komt de stopmachine in actie.

De 9924 wordt geschilderd.

9 februari : Een hoge goederenwagen die lang in Gosselies heeft gestaan, is naar Thuin overgebracht.

5 Februari : Het spooronderhoud tussen Pont de la Sambre en Pont du Nord is begonnen.

Januari : De 9515 moest al enige tijd een nieuwe laklaag krijgen, in de bestaande kleuren creme en blauw. Hier wordt sinds midden januari aan gewerkt. Er moet nog het e.e.a. afgewerkt worden, maar de motorwagen zal vóór het nieuwe seizoen klaar zijn.

Januari : Spoorvernieuwing is een omvangrijke klus Terwijl het lijngedeelte tussen Pont de la Sambre en Pont du Nord door een gespecialiseerd bedrijf onder handen genomen moet worden, wordt het op maat brengen van het deel Pont du Nord - Entreville door vrijwilligers uitgevoerd en gefinancierd. De ploeg is hier aan het werk bij de brug over de Rue des Gaux.