2010
 

31 oktober. Geen regen op deze 3e jaarlijkse avond rit! Mooi verlichte tram-samenstellingen zoals vroeger. Er was een onverwacht grote belangstelling voor waardoor een goede sfeer gegarandeerd was. 1, 2, 3, 4, 5, 6

11 en 12 september. De Dagen van het Erfgoed zijn opgeluisterd door ca. 7000 fietsers die meegedaan hebben aan de uitzending van de RTBf: "Le Beau Vélo de RAVeL". Autorail ART 50 toonde zijn nieuwe jasje op het traject naar Biesme.

Autorail ART 50 wordt nu opnieuw geschilderd in z'n originele kleuren. U wordt uitgenodigd het resultaat te bewonderen tijdens de Dagen van het Erfgoed, 11 en 12 september.
 

Op 14 en 15 augustus vond ons festival plaats, met als hoogtepunt de inwijding van de verlenging naar Biesme-sous-Thuin, evenals de komst van ART.50 van de TTA. Wederom een geslaagd festival, ondanks de regen op zondag.

22 - 23 juni: Het onderstoppen van het spoor naar Biesmes-sous-Thuin is voltooid. Een gloednieuwe onderstopmachine, bediend door 3 personen, heeft dit werk geklaard.  De onderstopper rijdt het zijspoor op van de wisselplaats Haut Marteau.

Een video van lijn 109 vanaf Biesmes naar Thuin, gezien vanaf de cabine van de onderstopmachine.

12 juni:
In grote getale zijn de leden van de ASVi aanwezig geweest om 125 jaar kusttram te vieren. Het mooie weer maakte het mogelijk om foto's te maken van de optocht, georganiseerd door de TTO en De Lijn samen. De ASVi heeft bijgedragen door t.b.v. de AR193 een bestuurder en conducteur ter beschikking te stellen.
Het stel SO-NO te Nieuwpoort
AR193 te Blankenberge
Het Standaard-stel in De Haan
De OB te Raversijde
De opstelling bij de remise Knokke
PCC 1006 van de HTM

6 juni: Sinds zijn komst naar het "CdV" had stoomloc no. 303 geen nummerplaten, terwijl wij die wel al enige tijd in ons bezit hadden. Het probleem was dat wij iemand nodig hadden die in het waterreservoir kon zitten om de moeren op de draadeinden te draaien en vast te houden. Dat moest een klein persoon zijn om onder de vulopening door te kunnen kruipen. Dankzij de benjamin van de groep samen met een van de oudere medewerkers kon de ASVi dit werk nu klaren.

4 april: Het rij seizoen 2010 is begonnen.

28 maart: De ART300 wordt gerestaureerd. De vloerplanken zijn verwijderd om  de bedieningsstangen van de mechanische versnellingsbak te inspecteren.

Het aanpassen naar meterspoor op lijn 109 vordert gestaag.
Foto's
1 - 2 - 3 - 4

17 maart: Motorwagen SM 9148 is terug in zijn vaderland na een verblijf van 10 jaar in Duinkerken. De ASVi heeft deze typerende tram voor het net Charleroi veilig gesteld en zal deze stallen in het depot van Lasne in afwachting van restauratie.

Deze motorwagen werd buiten dienst gesteld op 5 april 1988 bij de zogenaamd "tijdelijke" sluiting van de lijnen van Charleroi naar Trazegnies. De mw heeft nog enige tijd werkeloos in Jumet gestaan en is in 2000 verplaatst naar een garage van het stadsvervoerbedrijf van Duinkerken.

Zoals u ziet is de motorwagen in een heel behoorlijke staat.

De verbouwing van lijn 109 tussen het museum en Biesmes-sous-Thuin is in volle gang. Hier enkele foto's van de voortgang.
1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9

Voor Gosselies is het doek gevallen. Nadat de ASVi dit kleine depot 21 jaar heeft kunnen gebruiken moesten we verhuizen. Verjaagd door het werk aan de Métro Léger van Charleroi.

De sluiting zal onderwerp zijn van de volgende "étincelle". Heeft u wel de contributie betaald om die te ontvangen? Zo niet, klik dan hier.

Prettig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar